20 maart - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anniek en Niels - WaarBenJij.nu 20 maart - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anniek en Niels - WaarBenJij.nu

20 maart

Door: Anniek

Blijf op de hoogte en volg Anniek en Niels

27 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Ik slaap verassend lang. Normaal ben ik tussen zes en zeven op, nu om negen uur, min het tijdsverschil acht uur. Sommige kledingstukken kreeg ik met de hand niet schoon, dus ik breng ze naar de balie van het hotel om te laten wassen. Het kost nog geen twee euro.
Dan ontbijt ik, pak m’n spullen en loop naar het Grande Palace. Het is een wandeling die het eerste stuk langs de rivier loopt. Op een gegeven moment zie je de touringbussen staan, schreeuwende en gestrest ogende Chinezen met nummertjes om hun nek. Dan weet ik dat het niet ver meer zal zijn. Tijdens de wandeling bedenk ik me dat het misschien niet zo handig was om de was en deze trip op dezelfde dag te doen. Daardoor heb ik namelijk alleen maar een zomerjurkje aan. Dat gaat waarschijnlijk niet werken in een koninklijke tempel. En inderdaad, als ik aankom mag ik er niet in. Ik wordt geacht m’n enkels te bedekken en m’n schouders. Tegenover het complex zijn allerlei winkeltjes die hier op inspelen en al snel vind ik geschikte kleding. Wat een goede smoes om te shoppen!
Vervolgens loop ik als een schaapje mee in de stroom toeristen. Het is goed duur om binnen te komen, 500 baht/13 euro. Ik kom de poort binnen lopen en alle muren rondom deze complexen zijn met zeer fraaie en gedetailleerde taferelen beschilderd. De kleuren zijn ingetogen. Dit in tegenstelling tot de gebouwen die er binnen deze muren staan. Deze zijn kleurrijk en veelal bedekt met allemaal kleine stukjes spiegelend mozaïek in allerlei verschillende kleuren. De andere delen zijn prachtig beschilderd in vooral bloem-motieven. Er zijn mensen op verschillende plekken bezig met het onderhoud en restauratie van de schilderingen, beeldhouwwerken en versieringen aan de steunpilaren. Ik loop hier enkele uren rond, zo groot is het. Mensen maken foto's, bidden, offeren bloemen, kransen en wierook. Met een bloem in knop kun je heilig water op je hoofd sprenkelen.
Er loopt een monnik met een grote canon camera rond die foto’s maakt van een boeddha beeld. Later zie ik een andere monnik een blikje frisdrank kopen. Op de een of andere manier had ik me het beeld van de monniken een stuk romantischer voorgesteld. Niet in een drukke en toch wel viezige stad, foto's makend met een grote camera en blikjes frisdrank drinkend. Gek dat je je een voorstelling maakt van iets dat je nog nooit gezien hebt en daar zo duidelijk een verwachting van krijgt. Net alsof deze monniken zich niet in hun natuurlijke omgeving bevinden. Ik verwacht en hoop nog steeds dat ik ergens een ander beeld van deze mooie mensen kan vangen.
Na het paleis loop ik een zelfde afstand naar de Golden Mount. Een tempel waar je rondom naar de top loopt. Ik heb boven een wijds uitzicht over de stad welke bestaat uit groene bomen en struiken met prachtige kleurige bloemen rondom deze tempel, wolkenkrabbers, flatgebouwen en andere betonnen gebouwen, veel vervallen, anderen heel modern.
Ik loop via een omweg terug naar het hotel. Als ik aan kom is de schemer ingevallen. Een koude douche kan ik wel gebruiken, schone kleren aan en iets zoeken om te eten. Morgen wil ik een fiets-excursie doen. Ineke Groot Antink had me hier in Nederland op gewezen, moet heel leuk zijn. Het lijkt mij vooral leuk omdat je een beetje actief bezig bent, niet de halve dag in een bus zit en je op een andere manier de stad ziet. Ik bel en maak een reservering voor morgen vroeg. Om kwart voor zeven moet ik daar al zijn, wat inhoud dat ik hier om kwart voor zes weg moet.
Na het eten zoek ik nog wat dingen uit, haal water en fruit voor morgen, en ga uiteindelijk pas om een uur of een slapen. Veel te laat, de wekker gaat al om vijf uur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Filippijnen en Thailand

Ik reis 3 weken door de Filippijen en 5 weken door Thailand.

Recente Reisverslagen:

14 April 2013

12 april

14 April 2013

11 april

13 April 2013

10 april

13 April 2013

9 april

13 April 2013

8 april
Anniek en Niels

Ik ga van eind februari tot eind april op reis naar Azië.

Actief sinds 12 Feb. 2013
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 14966

Voorgaande reizen:

14 Januari 2016 - 28 Januari 2016

Sri Lanka

26 Februari 2013 - 24 April 2013

Filippijnen en Thailand

Landen bezocht: